stadsomroep.com


Afdrukvriendelijke versie van tekst en afbeeldingen op http://www.stadsomroep.com/Detail.asp?NUM=31476
Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden - © 2019 Stadsomroep.com

Bach Academie bracht Concertgebouw een weekend lang in vervoering

Cultuur
Brugge, maandag 24/1/2011. Donderdag 20, zaterdag 22 en zondag 23 januari was heel het Rode Gebouw op het Zand in Brugge in de ban van de Duitse 17de eeuwse Componist waar de huidige muziekscene schatplichtig aan is. Philippe Herreweghe, zowat de bezieler van het geheel, Ignace Bossuyt, Marcel Ponseele, Capilla Flamenca, Alexander Melnikov, Koor en orkest van het Collegium Vocale, Roel Dieltiens, Andreas Staier, Johan Huys en de hele ploeg van het Concertgebouw, hebben er voor gezorgd dat de eerste editie van de Bach Academie iets is geworden is waar nog lang zal over gepraat worden.
We konden niet alles meemaken omwille van een grote overrompeling. Iedereen wilde het meemaken, bij zoverre dat velen op wachtlijsten terecht kwamen. We hebben enkelen horen protesteren, maar zij die er wel konden bij zijn, maakten een hemels weekend mee. Ook wij konden wegens de grote toeloop niet op tijd kaarten bemachtigen, zodanig dat ook wij deels op onze muzikale honger bleven steken, maar wat we meemaakten...

Bach en de Polyfonie

Zaterdagavond was er, behalve in de inleiding van Ignace Bossuyt, nochtans geen Bach te bespeuren. De Capilla Flamenca bracht Vlaamse polyfonie van de 16de eeuwse, Gentse, componist Alexander Agricola. Geen instrumenten; alleen de menselijke stem, werd in al zijn glorie door het viertal de zaal ingezongen. Drie viola da gamba's zorgden voor de afwisseling terwijl de zangers de stem lieten rusten. Hoewel JSB Agricola niet heeft gekend en misschien zelfs nooit zijn muziek heeft gehoord, heeft Bach al dan niet bewust veel overgenomen van de polyfonisten. Muzikaal was het concert af, maar de veelvuldige onderbrekingen door applaus van het ietwat te enthousiaste publiek zorgde bij andere mensen dan weer voor irritatie, omdat de serene sfeer van de Missa 'In Mynen Zin' werd verstoord. Akoestisch en muzikaal zat het concert perfect in elkaar, maar een middeleeuwse omgeving, die in het Concertgebouw zelf niet voorhanden is, had alles nog een trap hoger kunnen zetten.

Leerlingen van het Conservatorium

Ook leerlingen aan de pianoklas van het Brugse conservatorium droegen hun steentje bij aan de Bach Akademie. In het foyer op de eerste verdieping stond een replica van het boudoir van Anna Magdalena, Bachs tweede vrouw, opgesteld, waar jongeren hun ding deden op de vleugel.
We zagen en hoorden Annelies Tavernier uit Steenbrugge (foto) en vroegen naar haar ervaringen. De pianoleraar die in de buurt van de leerlingen bleef, was blij met het initiatief van het Concertgebouw.

Slotconcert

Het hele Bachweekend kon op geen mooiere manier worden afgesloten dan met het concert op zondagavond door het koor en orkest van het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe. Ze vertolkten drie cantates en 2 motetten van grootmeester Johan Sebastian. Aan het orgel zat Maude Graton die verbluffend de orgelpartij van de cantate BWV 228 speelde. Graton behaalde in 2003 de tweede prijs op het orgelconcours van de Musica Antiqua wedstrijd. Het publiek kon precies niet ophouden met applaudisseren na het concert, terecht: een mooie afsluiter van een mooi weekend.

(Patrick Pieters-Op Locatie)

Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden - © 2019 Stadsomroep.com